Mireia Prats explicant com cal posar-se davant de càmera |
D'altra banda, els periodistes reben molts correus electrònics al llarg del dia. En una hora en poden arribar a rebre més de cent! I pot ser que quan els enviem una informació no siguin a la redacció, estiguin cobrint una altra notícia, fent un reportatge, etc. Per tant, si el que enviem és molt important i urgent, el millor que podem fer és trucar al periodista en qüestió, dir-li que li hem enviat una nota i informar-lo breument del contingut del nostre missatge.
Si tenim la sort que el periodista ha vist, amb un cop d'ull, que té nous correus, hem de tenir present que el primer que veu és el titular, l'assumpte del missatge. Per tant, en aquesta frase hi ha la clau de tot: ha de resumir ben bé el missatge principal de la nostra informació, amb transparència i claredat, sense reservar cap sorpresa. I si a més a més en el cos del missatge introduïm breument el que volem dir, molt millor. Al GIEC, per exemple, enviem les notes de premsa com a adjunt, sense dir res al cos del missatge. I sempre m'he preguntat per què ho fem així...
Més coses. Imaginem que el periodista ha llegit el missatge, i que li sembla noticiable. Això no vol dir que es pugui emetre ipso facto al TN... L'ha de "vendre" a l'equip i això és bastant complicat per no dir impossible si l'àmbit que es tracta és el religiós. I més encara si tenim en compte que les notícies religioses van a la secció de societat, on podríem encabir moltes altres temàtiques. Hi ha, doncs, molta "competència". I si poguéssim veure pel forat del pany les reunions que tenen els diferents torns del TN, potser fins i tot veuríem algun ball de bastons...
El missatge molts cops no arriba perquè no s'entén, perquè el llenguatge és massa específic i complicat, perquè el periodista que cobreix les notícies religioses no és un expert en Teologia, Filosofia o Litúrgia. No arriba tampoc perquè els periodistes han de tenir accés al lloc on s'esdevé la notícia. Per exemple, per informar sobre el que han dit els bisbes en el comunicat final de la seva reunió, un mitjà televisiu no en té prou amb l'escrit perquè com a molt poden destacar-ne un paràgraf perquè surti en pantalla. Necessiten que surti algun bisbe explicant què han tractat o especificant un tema en concret. I necessiten que sigui breu i clar (ho veieu possible?). Necessiten sobretot imatges, és clar. I no els ho posem fàcil, la veritat sigui dita.
I ja per anar acabant, que les entrades del blog no convé que s'allarguin massa... Que l'Església parli del que sempre ha dit no serà notícia... Que l'Església parli d'ajudar els pobres, d'acollir els refugiats, no serà cap novetat, això és el que s'espera d'ella. Però si les paraules van acompanyades de gestos, com els que ja ens té acostumats a fer el Sant Pare Francesc, la cosa varia. Per tant, observem ben bé què diu, però també què fa el vicari de Crist.
Les xarxes socials faciliten compartir les informacions |
Tot això farà que millori la nostra comunicació i que el missatge arribi. No en tinguem cap dubte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada